stel je grens

Hoe geef je aandacht én stel je ook je grens?

Ik ben over m'n grens gegaan, met als gevolg dat ik de volgende dag minder energie had. Terwijl mijn kinderen ook behoeften hadden aan zorg en aandacht. Toch kan ook ik niet meer geven dan ik heb, dus hoe geef je aandacht én stel je ook je grens?

Stel je zit net. Heerlijk, daar ben je echt aan toe. Een moment voor jezelf, niets bijzonders. Maar je hebt er wel behoefte aan. Bijvoorbeeld na het boodschappen doen, je huishouden of je werk. Zo voor het avond eten, past precies!

In dat zelfde moment hoor je dat ene woordje....

Mam? Mahhhhammmmm. Waar ben je? Ik kan iets niet vinden? Mam, waar heb ‘je’ het gelaten? Alsof jij het hebt 'verstopt'?!

Mam: het is heel belangrijk en ik heb het NU nodig!

Herken je dit?

Oké, misschien een beetje overdreven, maar je begrijpt vast wat ik bedoel. 

Hoe komt het toch, dat je kind zo feilloos weet wanneer jij net zit?

Simpel, je kind weet dit niet. Het lijkt en voelt zo, omdat onze hersenen associaties maken. In dit geval de associatie, dat als jij net zit, je kind aandacht vraagt en je nodig heeft.

Het is als een pas gesmeerde boterham met pindakaas. Op welke kant valt deze? Precies……ook op de NIET besmeerde kant.

Als je mij niet gelooft: het was één van de vragen van de Nationale Wetenschapsquiz. En ja ik had het fout 😉

Voor mij een mooie metafoor en AHA moment. Voor je gevoel valt de boterham 'altijd' op de besmeerde kant. En ja, dat gebeurt ook, maar dus niet altijd.

Je hersenen maken de associatie; als een boterham met pindakaas valt, dan is dat op de besmeerde kant. Zo ontstaat ook de associatie met: ‘zit ik net en dan vraagt m'n kind om aandacht’. Of ‘ik heb geen moment tijd voor mijzelf’.

Begrijp mij goed, ik weet uit eigen ervaring hoeveel aandacht je kind kan vragen of nodig heeft.

Wie weet kan dit perspectief je een nieuw inzicht geven. Zodat je aandacht geeft én ook je grens stelt.

Zwart-wit gezien kun je op twee manieren reageren:

  1. met irritatie of frustratie en vanuit controle
  2. met kalmte en geduld vanuit liefdevol assertief.
Hoe geef je in het moment aandacht én stel je ook je grens?

In het eerste geval klinkt het ongeveer zo:

‘Ik heb nooit eens een moment voor mijzelf’ of ‘ja hoor het is weer zover, zit ik net, maar goed zeg het maar, wat wil je?’ ‘Mama, staat wel weer op om je te helpen.’ ‘Dat is het lot van moeder zijn’

In het tweede geval, wat mijn advies is:

‘Wat goed van je, dat je kunt aangeven wat je nodig hebt. Ik kom over 10 minuten bij je en dan help ik je.’ ‘Mama haar lichaam heeft het nodig om te zitten en mijn kop thee op te drinken.’

Natuurlijk kun je van een kind van 4 minder verwachten dan van een kind van 12.

Toch heeft je kind wel je grens nodig

Wanneer je dit consistent dagelijks toepast, leert je kind afstemmen op de ander en ook afgestemd te blijven op zichzelf.

Je kind heeft echt geen neus voor wanneer jij net zit, maar handelt puur vanuit zijn behoeften. Als het iets wilt, dan het liefst meteen. Het vermogen om je te verplaatsen in een ander ontwikkelt zich pas in de 2e helft van de basisschool.

Aan jou de kunst om naast de behoeften van je kind, ook je eigen behoeften te (leren) kennen.

Als je dit zo leest, denk je dan wat een onzin. Of sta je open voor een nieuwe benadering? Misschien heb je nog een vraag?

Ik ben heel benieuwd naar je antwoord.

Mail mij als je een gratis strategiesessie (20 min.) wilt, zodat je weet wat je eerste stap is om meer energie te krijgen en meer te kunnen genieten van je kind.

Of als je een andere vraag hebt: ik ben er voor je!

Liefs, Maroeska

Care.Love.Share <3

P.s. Ik lees graag je reactie. Laat je mij weten wat je ervan vindt? Ken je andere moeders deel deze blog. Zo kunnen we elkaar inspireren en ondersteunen!

Ontvang mijn gratis ebook!

De #1 basisstrategie Moeiteloos Moederschap 

Vele boeken zijn er over opvoeden, kinderen en moederschap geschreven. De vraag is: heb je genoeg tijd én energie om het allemaal zelf uit te zoeken? In dit ebook vind je de #1 basisstrategie die je direct en makkelijk kunt toepassen in de praktijk, zodat je meer rust in jezelf krijgt en geniet van je kind. Ontvang het ebook en creëer een krachtige positieve verandering en ervaar Moeiteloos Moederschap.

Je gegevens zijn veilig

maroeskaellen

Mijn naam is Maroeska Ellen coach, trainer en schrijver bij Moeiteloos Moederschap. Getrouwd met mijn jeugdliefde en moeder van twee tieners met autisme, dus uitdagingen genoeg. Ik houd van moeiteloos, genieten en humor in het moederschap! Als ik het even zat ben, wandel ik met mijn hond in het bos of geniet van een heerlijke massage.